torsdag 10. oktober 2013

Helvetesild......

Helvetes ild - helvetesild.   Jeg hadde egentlig tenkt at nå kunne det være nok innlegg med sykdom og elendighet her på bloggen.   Men men, vi rammes jo stadig vekk av nye sykdommer.


Jeg har vært i tvil om jeg skulle skrive om dette i det hele tatt, men akkurat nå har jeg en stund hvor smertene ikke er altfor ille slik at jeg klarer å sitte her ved min pc og skrive.

Det begynte på lørdag, i dag er det torsdag.   Jeg fikk store smerter bak i ryggen, der hvor min stakkers enslige lunge er.  Det skal ikke så mye smerter til før jeg får litt problemer med å trekke pusten.  Jeg slengte i meg noen paraceter uten at det hjalp så veldig.  Søndag oppsøkte jeg legevakten for om mulig å få noe sterkere samt sjekke at det ikke var noe galt med lungen.  Lungen var helt fin, alle blodverdier var fine, gode greier, noe muskelvondt sier vaktlegen.  Ettersom jeg blir uvel av Pinex forte skulle jeg prøve med Nobligan som gubben spiser for tiden.

Jo da, jeg la innpå Nobligan på søndag, ble kvalm, og om natta våknet jeg flere ganger av en fryktelig kløe i ansiktet.  Øynene var så tørre at jeg kunne ikke blunke engang.  Mandag var det litt bedre, men jeg ringte legekontoret, hvor min fastlege hadde ferie (søren og!)  det var like før stengetid, så vi ble enige om å se det an til dagen etter, tirsdag.

Jeg ble bare verre og verre utover kvelden, og nå fikk jeg utslett også!!!   På magen og bak på ryggen.  Resultat, ringte legevakten igjen, nå var jeg også så kvalm at spyposen var fast følge.  Den hyggelige damen i telefonen på legevakten spurte ganske så spydig:  "Men unnskyld at jeg spør, men hvorfor har du ikke oppsøkt din fastlege i dag da?"   Grrrqqq#""#¤%&7...........tenkte jeg da men svarte høflig at jeg hadde gjort det men hadde blitt dårligere i løpet av kvelden, men kunne nok vente til i morgen, jeg kom sikkert ikke til å dø i løpet av natta av dette her, sa jeg, høflig og pent.......

Jeg fikk nå allernådigst lov til å komme da!   Legen konkluderte med at jeg hadde fått en allergisk reaksjon på Nobligan.  Smertene var ikke så ille nå så jeg tenkte at jeg skulle klare meg med paracet.  Dette var mandag kveld.

Tirsdag var forferdelig, og natt til onsdag var et mareritt.  Jeg vandret vel rundt hele natten, og ikke våget jeg å ringe noen legevakt igjen nei, for tredje dag på rad liksom.  Smertene var der omtrent hele tiden, og utslettet ble jo bare verre og verre.  Onsdag morgen ringte jeg legekontoret hvor min fastlege holder til, og fikk time i løpet av en time.

Diagnose?   HELVETESILD.   Ja det kjennes slik ut også.   Helt typisk, ingen tvil......At vaktlegen ikke oppdaget dette var ikke så rart for utslettet var ganske ferskt og ikke så stypisk i startfasen.

Men her kommer moralen:  Ikke vær redd for å mase på legevakt og leger.!!  Ettersom jeg kom i løpet av 72 timer etter at utslettet brøt ut så finnes det en tablettkur for dette.   Jeg vet jo enda ikke om den virker, men krysser fingre for at dette skal gå tilbake pent og pyntelig.  Og legevakta?   Jo den er der, for oss, ikke bare for at de som jobber der skal ha en jobb!!   Legevaktlegene var forresten veldig fornøyd med at jeg kom tilbake dagen etter og fortalte om virkningen av medisinen som ikke virket.

Innimellom her så gir jeg litt opp, jeg gjør det.  Det er fryktelige smerter.  Jeg smører med lokalbedøvende smørelse, og spiser paracet og paralgin forte.  Det hender jeg må slenge i meg en halv vival også, når jeg våkner om natta. Rett og slett dopet er jeg.  Men det får så være. Akkurat nå har jeg et glimt av at kanskje dette går over likevel?  Vi er litt av et par her hjemme nå, en nyoperert som heldigvis blir stadig bedre og en som har noe h.........s vondt.

Jeg prøvde å lese om Helvetesild på internett, men det var så fryktelig at jeg brukte krysset øverst til høyre, vil ikke vite noe mer om dette..........Men det er ikke livsfarlig ihvertfall, det kan jo være en trøst.

(Bildet er lånt fra denne nettsiden, takk for lånet!.






1 kommentar:

  1. var jammen fint du skrev om helvetesild, min mor har nå gått i en mnd, mistet matlyst og kvalmen kommer og går hos henne. Det merkelige er at legen hennes ikke har sagt man kan bli kvalm av dette. Han hadde som forklaring at hun hadde fått omgangssyke i tillegg/samtidig med Helvetesild utslettet. Takk for blogginnlegget :) Håper det går bedre med deg og sykdommene du har. Mvh datter til mor med Helvetesild

    SvarSlett