torsdag 25. april 2013

Lungeteamet og Flutter

I dag har jag hatt besøk av fysioterapaut fra Lungeteamet på Ahus, og vårt tema var slimmoblisering.  Det er et begrep som vi "kolsere" kjenner godt.  Det er så viktig å få opp dette ekle som lager infeksjon til stadighet, og det finnes hjelpemidler og teknikker.  Jeg har brukt den røde pef-fløyta, og den er jeg veldig fornøyd med, men jeg hadde lyst å prøve flere metoder.  Jeg måtte forresten bytte en del i fløyta mi, det var for stor motstand.   Hun hadde jo så klart med seg måleapparater her for at dette skal bli så bra som mulig.

Fysioterapaut Liv hadde lovet meg en Flutter, det er en fløyte med en kule inni.  Akkurat hva som skjer når man blåser i denne skal jeg ikke si så mye om, men det skal ihvertfall hjelpe og ende opp med at man hoster og lungene blir "renere" og det blir lettere å puste.

Hun anbefalte meg å finne videoer på youtube, videoer som demonstrerer bruken av denne, og det fant jeg masse av.  Jeg fant forresten veldig mye annet også, tips til bruk av forkjellige medisiner for oss som har astma og kols.  Det hender faktisk veldig ofte at vi bruker disse medisinene feil, og det er jo dumt.....
Her er en instruksjonsvideo for Flutter

1 kommentar: