mandag 1. april 2013

Jørn Lier Horst - Vinterstengt

Denne boka satte jeg meg ut i solen med, påskeaften om ettermiddagen, og vips så var halve boka lest!!!  Ja sånn er det med Jørn Lier Horst sine bøker, de er så spennende og så drivende at man knapt kan legge dem fra seg.  Vel er det noen beskrivelser her jeg kan klare meg uten, beskrivelser av likenes forfatning, men når man leser en papirbok, så er det lov å "blunde" litt over et avsnitt eller to, og skynde seg videre......

I denne boka er det uvanlige hendelser, lik som forsvinner og andre ukjente døde som dukker opp i stedet for.  Hendelsene er som før i Stavern, Helgeroa  og Larviks-distriktet. I tillegg får vi også en del kjenneskap til det kriminelle miljøet i  Litauen.  Jeg tror nok at dette miljøet er virkelig, det er ikke diktet opp, og det er ganske skremmende og samtidig veldig sørgelig at det skal være så stor forskjell på fattig og rik........

Dette er den syvende boken jeg leser om William Wisting og datter Line.  Da blir det på en måte gamle kjenninger man leser om, kanskje derfor også at man leser så raskt?  Nei da, det er nok spenningen som gjør det.


Bokkilden har følgende å berette om denne boka:
En ny spenningsfylt krim fra den erfarne politietterforskeren Jørn Lier Horst. Høsttåken ligger tett over kystlandskapet, og hyttene står med blinde vinduer mot den blygrå sjøen. Ove Bakkerud skal ha en siste rolig helg på sommerstedet før vinterstengningen. Men han kommer frem til en hytte i kaos, herjet av innbruddstyver. Og på nabohytta: en mann mishandlet til døde.  Politiførstebetjent William Wisting har sett groteske drap før. Men desperasjonen han er vitne til i Stavern denne høsten, er ny for ham. Som om noen har alt å vinne, og veldig lite å tape. Derfor er det mot hans vilje at datteren Line slår seg ned i en hytte ute i havgapet. Uroen blir ikke mindre etter hvert som de finner flere ille tilredte lik i den forlatte skjærgården. Og fra himmelen faller det døde spurver.


Nå har jeg bare en bok igjen av Jørn Lier Horst, og det er den aller siste som forfatteren vant Rivertonprisen 2012 med, nemlig Jakthundene.  Den er allerede bestilt på biblioteket.  Og kanskje noen lurer på hvorfor jeg er så flittig gjest på biblioteket?  Jo jeg har ikke plass til flere bokhyller og bøker her i heimen vår.......

Og vil du følge bloggen på facebook så finner du linken HER

 Og

1 kommentar:

  1. Jeg prøvde meg på en kommentar i går, men var noe feil med nettet eller blogg.no. Kom ikke gjennom.. Jeg leser lite, pga øyenprobleme. Men har også vært glad i krim. Ken Follet er faktisk en favortitt, men han er vel ikke krim-forfatter mest.. men skal begynne med lydbøker jeg :-)

    SvarSlett