søndag 21. oktober 2012

Vi er heldige

Vi er heldige!!  Vi er heldige som bor akkurat her vi bor.  På et lite tettsted, ca 4000 innbyggere.  3 mil fra Ahus, eller ca 30 min fra Ahus med bil.  22 min fra Rikshospitalet med ambulanse og blålys. Vi har legevakt, 5 min til det kontoret, med bil.  Gjennomsnittsalderen på legene her er ganske lav, jeg tror faktisk at vi får beholde legevakten også etter 1. januar!!

Vi har til og med to legesenter som er åpne på dagtid.  Et stort med mange leger og et lite med to eller tre leger.  Avstand dit er også ca 5 min med bil, fra vårt hus.  På det ene som jeg bruker, kan vi bruke internett til mange forskjellige tjenester.  Jeg bestiller for eksempel alltid reseptene mine på internett.  Timebestillinger ordner vi også der.  Ja vi kan til og med ”snakke” med legen der om det er noe som kan ordnes uten å komme ned på kontoret.  Er det for ”alvorlig” blir vi enige om å møte opp til en time.

Dette er en veldig praktisk tjeneste hvis man for eksempel er i utlandet og langt vekk fra sin kjente fastlege.  Vi har brukt tjenesten i Japan, det kjentes veldig betryggende og var til stor hjelp.  Det er ikke lang ventetid om vi plutselig skulle bli syk og må inn til dagens vaktlege på legesenteret.  Selvfølgelig kan det skje, at det blir en ventetid hvis det har skjedd uforutsette ting på legekontoret, men det er ikke det som er det vanlige.

Sikkert mange som er uenige med meg nå, som synes at disse tjenestene er skikkelige dårlige. Jeg har jo pådratt meg noen alvorlige diagnoser, og fra mitt ståsted så kunne jeg ikke ha fått bedre service, behandling og oppfølging.

Vi har bodd her på stedet i 41 år, det er noen år det.  Har hatt fire barn som har vokst opp her.  Viltre unger som hadde behov for legehjelp rett som det var.  Også den gangen var vi fornøyd.  Ja vi var faktisk så fornøyd at vi flytta aldri her ifra.  Vi kom fra Stavanger og hit, til denne lille plassen.  Å sitte på legevakten i en storby, det er slitsomt det……..

I følge Nyhetene så er ikke dette kapittelet like enkelt overalt i Norges land, og det er veldig synd at ikke vi alle kunne ha fått et like godt tilbud.  Jeg har jo klaget mye over helsevesenet i Norge, og mener fremdeles at det er helt på sin plass å gjøre det. Storting og regjering har veldig, veldig mye de skal ordne opp i, bl annet dette som jeg beskriver over her.  Hvorfor skal det være så ille, strevsomt og risikabelt å bo helt andre steder enn det vi gjør?  Hvorfor legger de ned små sykehus og fødestuer?  Hvorfor lager de nye regler for leger som skal påta seg legevakter?  Hvorfor legger de ned avdelinger og skal tjene penger på sykehus? 

Sykehus skal ikke tjene penger, de skal bruke penger……….

4 kommentarer:

  1. Det er helt sant det du sier, jeg har bodd litt rundt i landet, men legevakta og legesenteret "vårt" er i en egen klasse, har bare to små negative erfaringer derfra, og de teller ikke en gang :-)

    SvarSlett
  2. heier på deg. Kloke, veltalte ord! stå på:) mvh Renate- som er helt enig:)

    SvarSlett
  3. Jeg er så heldig at jeg husker hvordan det var før i tiden. Da var legen tilgjengelig døgnet rundt, kom hjem til pasienten, forordnet medisin eller innleggelse på sykehus. De kom innom i hele sykdomsperioden for å se til pasientene sine. Nå skal ikke legene ha vakt etter fylte 55 år, hva?
    Hvor har det blitt av idealistene og leger som liker pasienter? Hadde det ikke vært for alle pasientene, da hadde det vært ok å være lege, sånn virker det iallfall. Vil legge til at jeg er heldig mht både fastlege og sykehus.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi er ihvertfall heldige her vi bor. Legene bryr seg om oss. Jeg har til og med opplevd at sykehuslegen har ringt hjem til meg, bare for å høre hvordan det står til!! Angående legevaktordningen, jeg oppfattet det slik at legene har ikke hatt noe de skulle ha sagt i denne nye ordningen, de vil gjerne ha vakter ut over fyllte 55 år. Det er vel noen komiteer og utvalg som sitter og bestemmer slikt, trodde jeg.

      Slett