mandag 2. august 2010

Ferdig med strålebehandling, hurra, skrevet 4. november 2009


God bedring-blomst fra de svenske barnebarna, kaktus med vakre steiner og sølvhjerter



Det ble to tøffe uker, de to siste……. Jeg fikk urinveisinfeksjon, og da ramla det meste sammen, oppkast, kvalme feber og så videre. Etter en tur på legevakta fikk jeg medisin og beskjed om å oppsøke fastlegen dagen etterpå, men det var ikke så enkelt. Det var absolutt ikke mulig å få lov til å komme til noen fastlege. Damene på sentralbordet på Legesenteret er ganske nådeløse så jeg ringte Radiumhospitalet og etter noen minutter var jeg innlagt der og kunne bare møte opp straks.


Radiumhospitalet er et flott sykehus med varme pleiere. Her var det om å gjøre å få meg frisk nok til å klare den siste uka med stråling, og det gikk bra. De syntest for øvrig at jeg hadde klart meg veldig lenge uten å ”falle sammen”, hele 5 uker! 
Etter strålingen var avsluttet ble jeg overført til Ahus, lungeposten, og for en luksus, enerom og forpleining, jeg fikk nesten dårlig samvittighet, der var så mange veldig syke mennesker! Og veldig mange overvektige, ikke rart de hadde problemer med å puste. Jeg var raskere til bens med en lunge og attpåtil lunge med Kols i.

Jeg er ikke akkurat overvektig lengre, jeg veier mindre i dag enn da jeg slutta å røyke for 11 år siden. Men takk og pris for at jeg hadde noe å tære på da, at jeg la på meg mange kilo den gangen. Jeg skal nå fete meg opp, og begynner å få lyst på både det ene og det andre.

Jeg kommer til å få tilbud om en cellegiftkur, og jeg kommer til å takke ja til det, tror jeg. De mener jo at jeg skal bli frisk og fri for kreft, så da er det nok best å følge alt som blir anbefalt, selv om også cellegift kan bli tøft. Men…det finnes nå så mye forskjellig innen cellegift at ingen enda kan fortelle meg hvordan det kan bli, før de vet hva som blir bestemt, så jeg får vente og se.

Våre to barnebarn fra Sverige var her på besøk den uka jeg var innlagt. Det var jo litt trist da, men de var flere ganger og besøkte meg, og de stulla og ordna hjemme, kjøpte ny mat til småfuglene, vaska og rydda i kjøleskapet, kjøpte inn nye grønne planter til vinduskarmene (alle var jo avgått ved døden av mangel på vann) og Frida passet farmen min på fjesboka. Vi får ta det igjen til jul, det å være sammen, de skal være her hele julen.

Jeg kom hjem fra Ahus i går, og bestilte kinamat til middag, det smakte herlig!! Så det er virkelig framgang her, ingen tvil om det selv om jeg har noen bølger med kvalme fremdeles. Jeg har også litt problemer med å svelge, men det blir stadig bedre. Nå planlegger vi julens måltider og jeg skal kjøpe frossen ribbe allerede i dag, den holder vel fint til jul? Vi får besøk fra Japan og skal ha en japansk kveld også. Det er mye å glede seg til nå.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar