lørdag 6. februar 2016

Eljonorway på YouTube....

Eljonorway på YouTube, det er meg det.  Jeg driver ikke bare med strikking og sykdom.  Jeg fotograferer mye.  Jeg gjorde ihvertfall det.  Det kunne bli tusen bilder i løpet av et år.   I fjor, i 2015 tror jeg det ble bare 50. men det var jo et spesielt år.  Nå er forresten det beste kameraet mitt blitt for tungt for meg å bære rundt på, jeg må nok finne på noe lurt.........

Det er så trist når alle disse tusenvis av fine minner og bilder ligger gjemt på en pc eller en mobil. Det blir ikke til at jeg ihvertfall, printer dem ut på papir, eller får dem bestilt hos noen som ordner slikt. Jeg har jo fotoprinter selv, men de blir liggene der de er, på pc.

Dvs hos meg har de kommet fram i lyset.  jeg lager videoer, setter bildene sammen og legger på musikk.  Ja det hender tilogmed at det er noen videobiter også innimellom bildene.  Veldig artig når motivet plutselig begynner å røre på seg.......På facebook har jeg også mange album.

Videoene har jeg jo selvfølgelig også på pc-en men i tillegg til det så legger jeg dem ut på youtube, og det er der jeg har navnet eljonorway.  Hvis du søker på youtube etter eljonorway så finner du alle mine videoer på rekke og rad.  Det er mye tull der også, små korte snutter som jeg skal slette, en gang, når jeg har god tid.

Jeg tror jeg har lagt ut 39 videoer.  Her er link:  Eljonorway.

Bildene bør tilpasses videoformat, og av og til fikses litt på kontrast og lys og slikt, og til det bruker jeg et redigeringsprogram som er velkjent, nemlig Photoshop.  Men det er slett ikke nødvendig, bildene kan brukes akkurat slik de er, uten tilpassing og uten beskjæring eller endret kontrast/lys.  Og man kan godt være syk også.....
Denne lille filmsnutten lagde jeg på sykehuset, det var den forferdelig katastrofen med jordskjelv og tsunami i Japan i 2011.  Ingen av mine ble rammet, heldigvis, men det gikk så inn på meg at jeg satt der i sykesenga og satte sammen denne her, og la den ut på YouTube med en gang.  Jeg klarte ikke å se på nyhetene eller lese om katastrofen i avisene heller, men det hjalp å lage video.  En vakker melodi spilt av min japanske svigerdatter og bilder fra våre besøk i Japan.




Selve filmen lager jeg vanligvis i programmet Pinnacle.  Jeg tror også at det finnes et brukbart gratisprogram i windows Jeg har brukt det tidligere, for noen år siden,  og jeg tror det finnes der fremdeles.  Den lille filmen fra Japan ble laget med det windowsprogrammet.

Musikken jeg har brukt har vært våre produksjoner stort sett.  Til de siste korvideoene har jeg lastet ned musikk fra internett, fordi jeg hadde ikke de melodiene jeg trengte på våre innspillinger.  Da fikk jeg meg en liten overraskelse.  Så klart, rettigheter, det finnes jo overalt.  Den ene melodien jeg valgte blokkerte hele filmen.  For å oppheve det måtte jeg ha betalt ganske mye, og det vil jeg selvfølgelig ikke.  Da var det bare å lete rundt etter en melodi som passet og som helst var gratis, det finnes det også nemlig.  YouTube har noe som heter Lydbiblioteket og der kan man lete og finner også betingelsene for bruk.  Og dette visste jeg ikke før i går!!  Så slik er det, man lærer noe nytt hele tiden og blir aldri helt utlært....

Det største utvalget man kan bruke av,  er med annonsestøtte.  Dvs at det kommer fram en annonse nederst i bildet.  Det gjør det på fire av mine videoer nå, men det er bare å klikke i krysset på annonsen så forsvinner den.  Hokus Pokus.

Den videoen som har absolutt flest visninger er denne;
"Vi skal ikkje sova burt sumarnatta" med Harald trompet, Nozomi bratsj og Magnar piano. Den har i skrivende stund blitt vist 15.451 ganger, Den er jo nydelig, og med vakre bilder fra vårt båtliv i tidligere år og "tidligere liv".




Jeg har mange favoritter blant alle de jeg har lagt ut.  Men kanskje en av de morsomste inneholder en blanding av levende film og bilder.  Der finnes også Sørumsands fine attraksjon, nemlig Tertitten, Toget som ikke skal noen steder, bare en tur bakover i tiden. Korpset Elvblæst får mange slags oppdrag og det hender de har med seg eksklusive vikarer også.  Her stiller de til spilling for Tertittens gjester med solotrompetist og kontrabassist (på slagverk) fra Kyoto Symphony Orchestra, og alle hadde det like morsomt........




Det er noen filmer å velge i her hos eljonorway, kanskje mange tips å få også.  Jeg vil absolutt anbefale alle som sitter med masse bilder og film, -  sett i gang.  Det er jo så klart også en fin mulighet å legge utvalgte bilder i et album på facebook, så kan man dele det med familie og venner. Da blir bildene ihvertfall sett!!  God fornøyelse

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar