mandag 31. august 2015

Listen min blir kortere........

Listen min blir kortere, listen med diagnoser........

Hos meg ble det påvist M-komponent allerede i 2009 da jeg ble operert for lungekreft.  M-komponenter er et antistoff som dannes når man har benmargskreft, eller er disponert for å få det.

Det er i grunnen så vanskelig dette her at jeg kan nesten ikke forstå det selv, langt mindre forklare det for andre.  På min liste over diagnoser så har der stått MGUS eller Mb Waldenstrøm (har med benmargskreft å gjøre), alvorlige diagnoser alt sammen. Derfor er det veldig mulig at jeg nå skriver noe som blir aldeles feil, ha meg tilgitt i så fall.  Jeg tror konklusjonen til slutt blir riktig uansett.

Jeg har vært på Ahus før, avd for blodsykdommer.  Min prøve som viste M-komponent var den gangen så lav at legen bestemte seg for at jeg skulle ikke innkalles flere ganger.  Fastlegen skulle få tatt denne blodprøven en gang i året for å følge med i tilfellet at dette utviklet seg.

Sist prøven ble tatt var resultatet at der fantes ikke spor av noe som helst M-komponent.  Dette mente fastlegen var så merkelig at han bestilte utredning på Ahus igjen, og der var jeg i dag.  Det var fremdels intet som lignet på denne M-komponenten.  Legen på Ahus mente dette var da merkelig. Jeg prøvde meg med å antyde at det kanskje hadde skjedd et mirakel, men vet ikke akkurat om hun var så enig i det.  Men...hun protesterte da ikke så veldig.

Jeg ble undersøkt og "intervjuet", og alt i orden.  Til og med CRP var på fem -5-. Den har vel aldri vært så lav noen gang.  Legene hadde et lite møte på om de skulle ta en benmargsbiopsi(prøve av benmargen), og de ble enige om at det skulle de ikke, det var ikke noe grunn for å gjøre det.  Jeg kommer ikke til å bli innkalt til denne avdelingen igjen, der er jo ikke noe galt lengre...........det var en liten teori om at alt dette kunne ha hatt sammenheng med min Polymyalgia reumatica, Jeg skal jo innlegges på Martina Hansens Hospital i neste uke og de får tilsendt resultatet fra Ahus i dag.

Muligens skal fastlegen fortsette med å ta denne blodprøven en gang i året, men jeg tror vel nesten at han kan stryke også denne blodsykdoms-diagnosen fra listen min.......

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar