søndag 4. november 2012

Merkelige meninger.....



Det har da skjedd litt de to siste dagene.  På fredag var jeg smurt ut over hele førstesiden omtrent på Romerikes Blad.  Titlene var omtrent slik:  Dødssyk på korridoren – Med lungekreft, havnet på korridoren…      Og som om ikke det var nok, bilde på dobbeltside inne i avisen også.
Det var vel litt i overkant mener jeg, dødssyk, vel……min sønn sier at det var akkurat det jeg var, han var der, i korridoren sammen med meg, og jeg underdriver, ikke overdriver.  Jeg lar det ligge, ok, det var ille.  Men Bente Mikkelsen ble nok så skremt av den forsiden at hun gikk av med øyeblikkelig virkning, det var vel ikke verst?  I nettavisene i dag spekuleres det på hvem som vil ha jobben etter Mikkelsen. En jobb som er som å være ”fyrbøter i helvete” stod det beskrevet et sted.  Selvfølgelig er det mange som vil ha den jobben.  Garantert opprykk og kremjobb etterpå, høy lønn og status, og selvfølgelig kjempepensjon, bonus, fallskjerm og jeg vet ikke hva.

Resten av reportasjen kan jeg veldig godt innestå for, sykehusdrift dreier seg ikke utelukkende om penger, det er snakk om å ta vare på, og gjøre pasienter friske!  Det ble gjentatt noen ganger, heldigvis.  Kanskje klarer vi også å snu salget og nedleggelsen av Stensby sykehus som i dag er en avdeling og avlastning for Ahus.  Hvis vi bare bråker nok om dette.  Det blir veldig leit for pasientene på Stensby å bli overført til korridorene på Ahus.  Ja for sengepostene er jo fulle.  Det ligger til og med to på enmannsrom og tre på tomannsrom!!!

I samme avis var det et ganske spennende leserinnlegg som jeg først planla å overse, ignorere, glemme, viske ut, men jeg klarer det bare ikke likevel.  En ”tidligere” stortingspolitiker irriterer seg over all sutringen fra og over korridorpasienter på Ahus.  Han har selv ligget på korridoren i tre dager og hadde det helt greit.  Han mener at det er noe vi bare må godta at kapasiteten iblant blir sprengt, og at noen må tilbringe tid på korridoren.   Ja ja, det høres for så vidt greit ut det, vi må godta det, av og til.  Men denne pasienten, som for øvrig ikke var lungesyk, men hadde tette blodårer og havnet på Feiring etterpå, han har jo kun disse dagenes erfaring og har nok ikke forstått problemet i det hele tatt.   Han mener det er ikke noe problem.  Han har vel oversett at det er ikke bare en gang i blant at det ligger pasienter på korridorene.  RB forteller at Ahus har i snitt 498 pasienter pr mnd liggende på gangen.

Jeg har vært innlagt på Ahus minst 12-14  ganger de siste tre årene, og jeg har godt utviklede ører og øyne, som til dels har vært ganske vidåpne av og til i forskrekkelse over tingenes tilstand.  Han har ikke sett at det er slik omtrent hver eneste dag.  Han har ikke tenkt på at det er rett og slett ulovlig OG farlig pga brannforskrifter og andre forskrifter.   Han har heller ikke tenkt på at det finnes pasienter som er langt dårligere i bevegelighet enn han selv var.  Heller ingen vurdering på om pasienten fikk god nok pleie der ute i flomlyset.  Han har heller ikke vurdert pleiernes problemer med fulle korridorer og alt for mange pasienter.  Han hørte ikke sjefpleieren si i telefonen en veldig sen kveld på vakt:  Skal vi ha inn flere pasienter her nå må vi få køyesenger, hydrauliske!!

Det som jeg synes er veldig alvorlig med dette leserbrevet er ikke personens mening, for den kan vi gi ham forståelse for, etter bare tre dager der inne, og ganske bevegelig med hensyn til både toalett besøk og ellers, så gikk nok det bra.  Men personen er tidligere stortingspolitiker!!!  Er det da noe merkelig i det hele tatt at sykehusvesenet er som det er i Norge?  Når en tidligere stortingspolitiker kan mene at det er helt ok med korridorpasienter, og at det som fremkommer i aviser og TV er bare sutring?

4 kommentarer:

  1. AMEN.. veldig bra innlegg... og skal jeg være helt ærlig, så mener jeg at det ikke bør aksepteres senger i korridorene i det heletatt, at det til tider kan være så fullt at det må ligge fler på hvert rom for en kort periode, kan man kanskje måtte leve med, men ikke på gangen.. NIX..

    SvarSlett
    Svar
    1. Det "morsomme" er jo også at korridorene på dette nybygde Ahus med vilje er bygd akkurat så smale at det egentlig ikke er plass til noen senger der, fordi det skal ikke være senger der. Derfor må alt flyttes på når nye senger skal trilles inn på andre rom. Og derfor er det masse lys i taket, og ingen kontakter for ringesnor, eller lader, eller noe som helst. Takk for kommentar tanjaravn, jeg blir jo så engasjert veit du, i dette her.....

      Slett
  2. Hei,
    jeg leser den fine bloggen din og vil gjerne at du skriver et gjesteinnlegg på nettstedet kreftkamp.no som skal starte opp i desember. Jeg kan sende deg mer informasjon på mail hvis du synes det høres interessant ut.

    Jeg kan kontaktes på eyrun.thune@vikenfiber.no

    Mvh

    Eyrun Thune
    Kolsås

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det må jeg vel prøve å få til. Jeg sender deg mailadressen min.

      Slett