mandag 5. oktober 2015

Forfall......

Jeg har hele tiden sagt at jeg vil klore meg fast så lenge som mulig her jeg bor nå.  Leiligheten, dvs den boflaten jeg disponerer i denne eneboligen er helt ypperlig for meg.  Ute har jeg en knøttliten plen og busker og blomster.  Der ute er også annekset, den ene halvdelen av garasjen, populært kalt for Naustet.  Ja her ville jeg bo.  Helt til for omtrent en uke siden.  Da ble jeg plutselig ganske deprimert av å se på forfallet rundt meg.........

Det kommer til å rase bratt nedover nå, det fikk jeg et syn på.  Hus, eiendom, hage, helse, det går bare en vei, nedover, forfall - maling som flasser av, rekkverk som råtner - plen og busker som vokser - nei og nei......Det gir ikke mye glede å sitte ute og se på alt dette.   Så klart kan man få hjelp, men ikke akkurat når man selv føler at nå bør det gjøres.  Ikke er det så enkelt å leie noen til å gjøre ting heller.

Da var det at Linjekvartalet åpenbarte seg med leiligheter som passet akkurat for meg.  Mange størrelser, bare å velge og vrake.  I sentrum, gangavstand til butikken selv for meg med så dårlig lungekapasitet.   Skal - skal ikke....Den leiligheten jeg ville ha er i 1. etasje, akkurat på hjørnet,  midt i bildet her, i blokk A.

Det tok ikke lang tid før jeg bestemte meg, og jeg drøftet det med alle mine barn.  Jeg tror det var en bør som falt fra deres skuldre også.  Nå trenger de ikke å ha dårlig samvittighet for alt det de følte de burde ha gjort her i heimen min.  Forresten, jeg trenger jo hjelp til å henge opp bilder og hyller i den nye boligen også, og hjelp til bæring og flytting, jo da, de blir ikke helt frie fra litt arbeidsmas.  Men det blir på en annen måte. Jeg måtte selvfølgelig vente med endelig bestemmelse til jeg fikk verdivurdering av boligen jeg bor i, og det var veldig positivt.  Det holder nok til ny leilighet. Hvis boligen blir solgt for det den er verdt.  Jeg måtte også sjekke framkommeligheten for rullestol, plass til båre fra ambulanse i heisen, hvis det skulle bli nødvendig, og ikke minst, adkomst for ambulanse. Det er jo et transportmiddel jeg har brukt ganske ofte de siste årene.

Det var mye som ble endret i sommer da jeg ble så langvarig syk.  Jeg har vel innsett det at jeg klarer slett ikke alt det jeg gjerne vil gjøre, og det er bare å finne seg i det. Det skal bli utrolig fint å bosette seg i en leilighet hvor det er mye som blir tatt hånd om av andre.  Og hvor alt er nytt, og intet må fornyes med det første ihvertfall.  Varmt og godt, fin luft, lettstelt og bra.   Jeg gleder meg virkelig. Og selvfølgelig finnes der gjesterom også selv om det ikke er fem sengeplasser i et anneks.  Det er akkurat plass til så mange gjester som jeg klarer å håndtere på en gang rett og slett. Det er noe med det også.


Men det er veldig lenge til, ikke ferdig før våren 2017!!!   Men da er det jo god tid til å sortere, kaste, lagre, vurdere, tenke...........

Og her kan du lese mer om blokkene: Og leilighet A01-07 i blokk A er min!!!!!
HER

5 kommentarer:

  1. Godt valg Ellen! Kari og jeg tok samme beslutning for noen år siden under mindre dramatiske omstendigheter og har ikke angret! Hus og hage og flikk og flakk har vi overlatt til generasjonen under oss.

    SvarSlett
  2. Kjempebra valg! Min far ble syk i 1998, og kom på sykehjem. I 1999 valgte hun å selge huset sitt. Tomten var alt for stor til at hun kunne greie å holde det helt alene, og hun angret ikke en dag. Hun kjøpte seg en leilighet hvor hun stortrives :)

    Ønsker deg en kjempefin tirsdag <3 :)

    Klem fra Toril

    SvarSlett
  3. Vi måtte vel innse vi også at tiden for å flytte er nå. Innflytting i vår nye leilighet er allerede 15.11. Huset ble solgt over takst, så vi kunne velge en større leilighetog beliggenhet enn den vi i utgangspunktet så prospektet på. Flott utsikt, heis og garasjeplass i kjelleren. Dette er vemodig, men nødvendig, vi må flytte mens vi orker. Har leid et firma, vi peker og de kaster og pakker det som skal med. Nå kan du bare glede deg, synd det er så langt frem i tid, men tiden går fort. Lykke til med hilsen fra oss på flyttefot :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det med firma høres lurt ut, hva heter det?

      Slett
  4. Firmaet heter ABC og holder til i Oslo - tlf 23 40 87 00. De pakker, transporterer, vasker + egentlig det du ønsker. De kommer raskt på befaring og gir deg en pris på 'hele pakka'. Vi fikk tips om dem fra venner og kjente som har brukt dem. Flinke folk!

    SvarSlett