mandag 10. mars 2014

Spam og søppel..........

Det er noe med nordmenn og været, noe helt spesielt!!!   Vi, dvs de aller fleste, elsker å snakke om været.  Ja ikke bare snakke, men skriver om det også, på alle mulige facebook-grupper.

Jeg har lurt litt på det, hvorfor er det noen som kommer med værmeldinger på grupper som er opprettet for helt andre temaer?   Feks en gruppe for en bestemt hundetype, hva har været i Bergen med denne hundegruppen å gjøre?   Man skulle vel helst tro at på denne facebook-gruppen så skulle man skrive og spørre andre om denne bestemte hunderacen.   Da virker det plutselig noe underlig å se hele siden full av værmeldinger.........

Og det er slett ikke bare hunder som blir "angrepet" av værmeldinger, nei da, jeg var medlem av en gruppe som skulle ta for seg Gran Canaria......Til min store forundring leste jeg at det var 8 grader og regn i dag.  Men i all verden!!!   Nei da, slapp av - avsender, eller skribenten befant seg på Vestlandet.  Og da spør jeg i all uskyldighet, hvorfor skrive værmelding for Vestlandet på en gruppe som skal spre info om Gran Canaria?

Jeg var en gang medlem av en gruppe for Polymyalgia Reumatica, en revmatisk sykdom kort beskrevet som betennelse i blodårer.  Mange gode tips fantes der også, og værmeldinger!!!   Men der begynte de med middagsoppskrifter og kakeoppskrifter også, i tillegg til å spørre hverandre hva de skulle finne på i bryllupsgave til gullbrudeparet.  Da takket jeg for meg.........

Jeg er medlem av en Kolsgruppe her på facebook, og der har jeg funnet mye nyttig informasjon.  Det er bare så synd at denne gruppen også blir angrepet av "spam" (ja for det er akkurat det det er!).  Når siden på min pc er full av hele landets værmeldinger så er det litt på kanten av hva denne gruppen egentlig skal befatte seg med.  Og da kalles det Spam, rett og slett.  Det finnes en utmerket side for hele verdens vær, nemlig yr.no, og hvis jeg vil vite hvordan været er i Lofoten i dag, så går jeg dit, ikke til kols-gruppen.  Der venter jeg å finne helt andre ting.

Jeg kunne vel ha nevnt ganske mange andre forskjellige temagrupper som blir infisert av værmeldinger og lykkeønskninger, men dette kan vel være nok.  Jeg synest slikt hører hjemme på den private facebook-siden, blant de andre facebook-vennene dine!!   Dette høres veldig surmaget ut, og det er det også.  Jeg har skrevet innlegg om dette før, og de fleste er DYPT uenige med meg.  Alle vil ha et hjerte eller to eller tre som vedlegg på innleggene sine!!!  Ønsk meg gjerne god kveld, og god helg og god gebursdag og godt vær, fortell meg gjerne om været -  men gjør det på min private facebook-side, ikke i gruppen for Lanzarote, Gran Canaria, Kols ,Polymyalgia, Astma, LHL eller lignende, for der er slikt rett og slett SPAM, eller på godt norsk - søppel


9 kommentarer:

  1. Jeg er ikke på Facebook, den fella har jeg aldri gått i - en ting mindre å irritere seg over :-) Folk er folk, løp for livet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja visst - folk er folk, men jeg undres nå likevel på hvordan noen kan finne på å komme med en lokal værmelding på en gruppeside for et helt annet tema enn været. Har man ikke noe å prate om, har man ikke noe å si, om temaet som gruppen handler om så synest jeg rett og slett at man skal tie stille......

      Slett
  2. Er så enig med deg, men er ikke det typisk norsk å snakke om været når en ikke har noe annet å snakke om. Det er få på disse sosiale mediene som har skjønt at det går an å la være å skrive en dag, hvis de ikke kan holde seg til 'saken'. Kanskje de er ensomme og gjerne vil 'prate', uansett. Hva vet jeg, vi kan snakke med ektemakene våre vi vet du eller familie og venner ansikt til ansikt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er nok vi som er heldige som har noen å snakke med. Men uansett, også i det private rom så holder jeg en knapp på det med å tie framfor å tjate om noe bare for å si noe........Men kanskje jeg mener det fordi jeg alltid har noen som jeg kan prate med? Som du iser, de er kanskje ensomme.......

      Slett
  3. Jeg må spørre for jeg skjønner ikke det helt med disse gruppene og sånt, er det de som er i gruppa, som selv driver med disse værmeldingsspammingene, eller kommer det utenfra? Høres veldig irriterende ut utansett :-/ Jeg er ikke på Facebook eller sånne steder, har kun bloggen.. og der er det lite sånt :-) Ha en fin dag Eljos

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er medlemmer i gruppa som legger ut i hytt og pine hva slags vær det er i dag. Men heldigvis, ingen kakeoppskrifter enda midt i blant Lanzarote og bikkjer og Kols.....He he fint med facebook, så kan man finne masse å ergre seg over..........nei da, det er da ikke slik det er, jeg bare tuller, det er bare litt irriterende.......

      Slett
  4. Håper alt står bra til med dere begge, det er en stund siden vi her ute har fått referater om mangt. Kanskje dere er på Lanzarote, håper det :-D Ha en god helg, det er sol både der og her.

    SvarSlett
  5. Er så enig med deg Ellen, men er lei meg for at du ikke vil være med i gruppa for KOLS. ikte å lese dine blogger der. Ha en fin tid UTEN FB-gruppa - så håper jeg det går deg godt framover :D Takk for følget, og ja, jeg vet jeg kan les bloggen din utenfor FB, men fikk liksom "servert " den på den gruppa da vet du ;) Du skriver knakende godt :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan jo følge bloggen på facebook, eller kanskje du gjør det allerede? Trykk på den store F-en til høyre og trykk Liker. Ja ja jeg hoppet av den gruppen. Jeg synest vel at admin burde ta tak i alle utskeielsene. Det blir feil mener jeg når noen begynner å legge ut bilder av barnebarna sine på en slik tema-gruppe. He he skal jeg legge ut et bilde av hver av mine 9? Jeg er jo veldig stolt av dem.

      Slett