fredag 23. august 2013

HELFO......

Jeg ringte Helfo dagen etter at vi fikk brev om at Ahus ikke klarte å holde den fristen de hadde lovet.  Brevet inneholdt jo en del merkelige utsagn, jeg gjentar dem her, de må tygges ordemtlig:

Sitat:  "Det kan ta lang tid før du kan forvente å bli tildelt time ved Ahus, men om du likevel ønsker å stå på vår venteliste, står du fritt til å velge dette.  Vi gjør deg imidlertid oppmerksom på at du da har mistet rettighetene for prioritert helsehjelp, og Helfo har ikke lengre plikt til å hjelpe deg som beskrevet ovenfor."  sitat slutt.

Helfo svarte hyggelig men kanskje ikke så helt oversiktlig:
De skulle kontakte Ahus for å få opplysninger om pasienten, henvisningen og hvilke undersøkelse han skulle ha (hmmm   jeg ville vel nesten tro at Ahus hadde "oversendt" hele saken når de ikke kunne klare å gjennomføre den garantien?)   Helfo hadde ingen, absolutt ingen opplysninger!

Så fortalte Helfo at det faktisk kunne skje at gubben likevel fikk time på Ahus i løpet av 2 uker!!   Ja når Helfo purret på dem......
Hvis så ikke skjedde, skulle Helfo skaffe et annet alternativt tilbud.   Fine greier så langt.  Men....det virker merkelig for meg dette,  Hvorfor sender ikke Ahus hele saken over til Helfo?  Det hadde jo vært tid og ressurser spart.  Eller enda bedre, hvorfor er det ikke en liten avdeling på Ahus som tar seg av sakene når Ahus ikke klarer å overholde fristen?  Hvorfor må det være dobbelt arbeid gjennom Helfo?  Ettersom alle opplysninger finnes hos Ahus, hvorfor kan ikke et menneske/avdeling der på huset gjøre den videre jobben med å finne alternativt behandlingssted?  Er det slik som det er for å holde flere mennesker i arbeid?   Jeg kan aldri tenke meg at det er nødt for å være leger eller sykepleiere som ordner med timebestillinger for alternativt behandlingssted.

Merkelig system, men føyer seg logisk inn i rekken av alt det andre vi kan observere innen helsevesen og andre vesen i dag.

I dag 23.08. fikk vi telefon fra Ahus!!   Gubben har fått time på AHUS 29.8 !!!!   Er det ikke flott?  eller kanskje ikke......
Se avsnittet jeg startet med.  HVIS vi ikke hadde ringt Helfo dagen etter det brevet, hadde han da ramlet ut av listene og stilt helt, helt bakerst til og med uten prioritert behandling?   Hvis vi hadde tenkt som så at vi vil jo gjerne ha dette gjort på Ahus, og vil stå på den ventelista?   Og hadde heller ikke senere fått hjelp fra Helfo med alternativ og gratis behandling?   Vi tolker det slik, faktisk. 

Det må være en feil et sted.

3 kommentarer:

  1. Ja, det er slik de driver det. Nevnte vel i forrige kommentar at jeg har opplevd lignende ett par ganger. De gambler på at folk ikke bruker retten sin. Om man gjør det må de betale. Ett skremmende system. Der de som ikke forstår, eller ikke har resursser til å følge opp, ramler utenfor. Det er nok en gren av det som blir kalt byråkrati. Folk som sitter å flytter papir til ingen nytte.
    Så bra at det ordnet seg!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig skremmende dette her, og uforståelig, eller kanskje ikke......Jeg måtte lese det avsnittet flere ganger. Ikke fordi jeg ikke forstod det som stod der, men fordi det var så ufattelig at det virkelig kunne være slik som jeg tolket det!!!
      Men hvordan kan det få lov til å være slik? Jeg kjenner flere som ville ha resignert og lagt bort det brevet, og dermed falt ut av behandlingskøen, ihvertfall havnet på siste plass igjen..

      Slett
  2. Tenk at jeg må skrive GRATULERER med time på Ahus til mannen din. Helsepolitikerne har liksom laget et system, men de som skal jobbe med de lovene og reglene har ikke fått opplæring, alt svever. Det blir en test for pasientene, er du oppegående og har pårørende, da vinner du, er du usikker å ikke tør å ringe rundt, da taper du. Skulle nesten tro at de håper på å få kabalen til å gå opp ved at det er flest personer av sist nevnte.

    SvarSlett